Shin splints

Shin splints is een verzamelnaam voor overbelastingsklachten van het onderbeen. In het onderste en middelste gedeelte van het scheenbeen is er een overbelasting aanwezig wat kleine scheurtjes in het botvlies veroorzaakt. Door deze kleine scheurtjes in het botvlies ontstaat er een ontstekingsreactie. Wat klachten tijdens het wandelen en hardlopen kan geven.

Het onderbeen bestaat uit het scheenbeen (tibia) en het kuitbeen (fibula). Deze twee botstukken worden verbonden door een bindweefselplaat en over de botstukken zit een dunbeenvlies wat gevoelig en goed doorbloed is. Aan het onderbeen zitten een aantal spieren vast de belangrijkste zijn de diepe kuitspier, lange teenbuiger en de achterste scheenbeenspier. Dit zijn ook de spieren die een rolspelen bij shin splints. Door het lopen worden krachten op de spieren gezet en vangen spieren krachten op. Wanneer spieren de kracht niet aan kunnen krijgt het beenvlies extra trekkracht op het uiteinde. Hierdoor kunnen kleine scheurtjes ontstaan wat tot een ontstekingsreactie kan leiden.

Stekende pijnen in het onderbeen is het meest aanwezig. Vaak is de pijn in het middelste of onderste deel van het onderbeen te voelen. De pijn is voelbaar bij het neerzetten van de voet en bij het afzetten tijdens het lopen. De pijn kan heviger worden bij een lager looptempo. Hardlopen is vaak erg pijnlijk en bij onvolledige behandeling vaak ook terug kerend na een periode van rust. Soms is er ook een oppervlakkige zwelling zichtbaar.

Shin splints kan verschillende oorzaken hebben ze zijn te onderscheiden in twee groepen. De ene groep is de groep waarvan de klachten het lichaam zelf veroorzaakt heeft, de andere groep is de groep waarvan de klachten door een externe factor is veroorzaakt.

De interne factor:

• Overpronatie van de voet; de binnenrand van de voet zakt door waardoor de voet scheef onder het onderbeen komt te staan
  • Platvoeten; de voetspieren zijn te slap waardoor de spieren extra worden uitgerekt.
  • Afwijkende teenstand
  • Beenlengte verschil; waardoor ongelijke belasting
  • Verkorting van de diepe kuitspier
  • Instabiliteit van het enkel gewricht

Externe factoren:

• Onvoldoende warming up
  • Ontbreken van coolingdown
  • Trainen op harde ondergrond; er is een grotere opvangkracht nodig
  • Toename van hoeveelheid training; hierdoor is er minder tijd om te herstellen
  • Doorlopen met beginnende klachten
  • Onvoldoende stabiliteit van het schoeisel

In de acute fase is rust het beste medicijn, om de ontsteking de tijd te geven te verminderen. Belangrijk is om de training rustig en gedoseerd op te bouwen. De behandeling van de fysiotherapeut zal dan ook bestaan uit; rekoefeningen, spierversterkende oefeningen, stabiliteitsoefening en coördinatie oefeningen om de externe factor te beïnvloeden. Waar mogelijk zal de interne factor beïnvloed worden, middels adviezen met betrekking tot zooltjes of verhoging om de voetproblematiek te minimaliseren.