Schouderklachten

Schouderklachten zijn niet onvermijdelijk we gebruiken ze de gehele dag. Bij het reiken naar iets boven in de kast, het openen van een deur of tijdens het sturen in de auto eigenlijk worden ze gebruikt bij elke dagelijkse handeling. Daardoor beperken schouderklachten ons enorm in het dagelijkse leven. De schouder is een instabielgewricht en zit met verschillende structuren vast aan elkaar, daardoor is de kans groot dat men last krijgt van schouderklachten.

De schouder bestaat uit drie gewrichten het ac gewricht (dak van het schouderblad en het sleutelbeen. Het glenohumerale gewricht (de aansluiten van de kop en de kom van de bovenarm en het schouderblad en het scapulothoracale gewricht (het gewricht wat tussen het schouderblad en de romp beweegt. De rotatorcuff spieren en pezen houden de schouder in de kom. De slijmbeurzen zorgen voor een soepele beweging van de gewrichten.

Door de beweeglijkheid van de schouder en de vele spieren die er omheen lopen kunnen er op verschillende plaatsen zenuwen of vaten bekneld raken. De vaten en of zenuwen kunnen ingeklemd zitten tussen de eerste rib en het sleutelbeen of ingeklemd zijn onder een spier tijdens het heffen van de arm.

Bij schouderklachten kan er zowel pijn ontstaat op de plaats van het gewricht als rondom de schouder. Klachten kunnen zowel in rust als in beweging aanwezig zijn. De pijnklachten kunnen uitstralen naar de nek of de vingers. Slapen op de aangedane zijn is vaak pijnlijk of onmogelijk. Bewegingen van de schouder raken snel beperkt, wat meer klachten kan veroorzaken.

Schouderklachten ontstaan vaak door overbelasting van het gewricht. Lang achter elkaar dezelfde beweging maken of dezelfde houding aannemen zorgt voor irritatie in het gewricht. De slijmbeurs in de schouder kan opzwellen waardoor de schouder niet meer soepel kan bewegen en pijn als reactie geeft.

Typische schouderklachten

Peesontsteking
Een peesontsteking kent zijn ontstaan door overbelasting. Bij een overbelasting van de schouder wordt de pees geïrriteerd waardoor er een ontsteking als gevolg kan zijn. De huid zal rood van kleur kunnen worden en warm aanvoelen, ook kan er een lichte zwelling ontstaan. Zwaar tillen en bewegen met de arm boven schouderhoogte zoals tijdens het wassen van de haren of reiken zal klachten geven.

Slijmbeursontsteking
Veelvuldig dezelfde beweging maken zorgt ervoor dat de slijmbeurzen ontstoken kunnen raken. De belasting in het gewricht wordt te hoog en de slijmbeurs wordt steeds geïrriteerd wat voor een ontsteking kan zorgen. Wanneer de slijmbeurs ontstoken is zal bewegen pijnlijk zijn, ook in rust zal de pijn aan blijven houden.

Beknelling van vaten of zenuwen
In de schouder lopen belangrijke zenuwen en vaten die bekneld kunnen raken tussen het schoudergewricht. Dit geeft vervelende klachten zoals pijn aan de buitenzijde van de schouder waardoor het heffen van de arm zeer pijnlijk is. Ook kunnen klachten uitstralen naar de hand. Afhankelijk van welke zenuw of vat bekneld is kunnen klachten aanwezig zijn.

De fysiotherapeut zal een zorgvuldig bewegingsonderzoek uitvoeren om vast te stellen wat de oorzaak van uw klacht is. Naast de schouder wordt er ook gekeken naar de nek en bovenrug omdat deze gewrichten grote invloed hebben op de schouders.

De behandeling zal vaak bestaan uit doelgerichte oefeningen zodat de schouder weer gezond kan bewegen.

De eerste stap zal zijn mobiliseren, dus het schoudergewricht in beweging zetten. De tweede stap zal zijn stabiliseren om het gewricht zo stabiel mogelijk te laten functioneren. De derde stap zal zijn coördineren en preventief behandelen, hoe gebruikt u het schoudergewricht in de meest optimale positie en hoe zorg ik ervoor dat klachten niet opnieuw ontstaan.

Ook adviezen met betrekking tot dagelijkse handelingen die in relatie staat tot uw schouderklacht zullen onderdeel zijn van de behandeling.