Rsi

RSI-klachten

RSI (repetitive strain injury), tegenwoordig ook wel bekend als KANS (Klachten aan de Arm, Nek en Schouder) is een verzamelnaam voor klachten die ontstaan door een herhaalde belasting. Deze klachten komen voort uit het steeds herhalen van kleine bewegingen, waardoor de spieren van de armen en schouders continu gespannen zijn. Door overbelasting wordt de doorbloeding minder en gaan de spieren pijn doen. RSI is een verzamelnaam voor meerdere aandoeningen als; tennisarm, golferselleboog of muisarm. De smartphone en tablet zorgen voor een nieuwe stroom van RSI klachten, zoals een smartphone-pols of een WhatsApp-duim.

De nek bestaat uit zeven wervels. Dit wordt ook wel de cervicale wervelkolom genoemd. Tussen de wervels bevinden zich tussenwervelschijven die fungeren als kussentjes ofwel schokabsorbers.

De schouder bestaat uit drie gewrichten het ac gewricht (dak van het schouderblad en het sleutelbeen. Het glenohumerale gewricht (de aansluiten van de kop en de kom van de bovenarm en het schouderblad en het scapulothoracale gewricht (het gewricht wat tussen het schouderblad en de romp beweegt. De rotatorcuff spieren en pezen houden de schouder in de kom.

De arm is het verlengde van de schouder en heeft vele spieren, banden en pezen om te kunnen bewegen en om te verbinden. Naast spieren, banden en pezen zijn er veel zenuwen die van de nek door lopen naar de hand. Dit verklaart waardoor klachten in de nek en schouder, klachten in de hand kunnen veroorzaken.

De meeste RSI-klachten beginnen met lichte pijn, tintelingen of een koud of dood gevoel in de handen. Wanneer er niks met de klachten wordt gedaan kunnen deze verergeren en leiden tot krachtsverlies. Wanneer de klachten in de nek aanwezig zijn kan dit hoofdpijn als gevolg hebben. Klachten kunnen zich verplaatsen en dus de ene dag in de arm aanwezig zijn en de andere dag in bijvoorbeeld de nek of schouder.

RSI ontstaat geleidelijk en wordt vaak veroorzaakt door voortdurend terugkerende bewegingen en een eenzijdige belastende houding. Als je dezelfde spieren en gewrichten continu gebruikt, verslechtert de doorbloeding van de spieren. Dat resulteert in minder zuurstoftoevoer en een slechtere afvoer van afvalstoffen. De klachten die dan optreden zijn vermoeidheid, pijn en stijfheid. Als je de klachten negeert kunnen er pijnlijke ontstekingen of beknellingen optreden.

De klachten verminderen of verdwijnen door rust te nemen. Wanneer er opnieuw ongunstig wordt belast kunnen de klachten snel terugkomen. Klachten verdwijnen door rust. Een goede (werk)houding is belangrijk bij het voorkomen van RSI. De fysiotherapeut kan u helpen met specifieke oefeningen en houdingsadviezen. Voor een gezond lichaam heb je dagelijks beweging nodig. Een lichaam is er immers niet op gebouwd elke dag zittend door het leven te gaan. Voorkomen is beter dan genezen, zeker als het om uw lichaam gaat.