Reuma

Reuma is een verzamelnaam voor aandoeningen aan verschillende gewrichten, spieren, pezen en botten. Er zijn zo’n 100 verschillende soorten reuma. Bij sommige vormen van reuma kunnen ook organen betrokken zijn. Reuma kan op alle leeftijden ontstaan en sommige vormen kunnen op latere leeftijd verminderen of verdwijnen. De meeste soorten reuma zijn goed te behandelen. Helaas is reuma (nog) niet te genezen.

Soorten reuma

Ontstekingsreuma (auto-immuunziekte)

Wanneer er ontstekingsreuma aanwezig is, dan ziet het lichaam gezonde cellen als ongezonde cellen en valt het lichaam de gezonde cellen aan. Er ontstaan ontstekingen in gewrichten. Voorbeelden van ontstekingsreuma zijn; reumatoide artritis, axiale spondyloartritis (zoals bechterew), artritis psoriatica of systemische lupus erythematodes.

Artrose

Artrose is de meest voorkomende vorm van reuma, bij artrose is er slijtage van het kraakbeen aanwezig. Artrose is een gewrichtsaandoening, waarbij niet alleen het aangedane gewricht beschadigd kan raken. Onderliggende botten of gewrichten kunnen beschadigen of vervormen. Artrose kan in meerder gewrichten voorkomen, ook kan artrose voorkomen in combinatie met een ontsteking ook wel artritis genoemd.

Jicht

Wanneer er jicht aanwezig is, dan is de urinezuurspiegel te hoog in het lichaam. Dit urinezuur hoopt zich op doordat de stofwisseling niet goed verloopt in het lichaam. Hierdoor kunnen urinekristallen ontstaan en in de gewrichten komen. Dit kan resulteren in plotselinge en pijnlijke aanvallen van gewrichtsontstekingen. Dit kan eenmalig zijn of vaker terugkomen.

Osteoporose

Bij osteoporose neemt de botdichtheid af waardoor de sterkte van het bot afneemt. Doordat de sterkte van het bot afneemt verandert de structuur van het bot nog meer. Door dat de botdichtheid verminderd is de kans groter dat er botbreuken ontstaan.

Weke delen reuma

Weke delen reuma is een aandoening aan spieren, pezen en slijmbeurzen. Fybromyalgie is de bekendste vorm van weke delen reuma.

De patiënten die reumatisch zijn hebben vaak last van pijn, stijfheid in gewrichten of spieren en vaak is er vermoeidheid aanwezig. Bij ontstekingen wordt het gewricht rood, dik en warm. De klachten kunnen er voorzorgen dat bewegen bemoeilijkt wordt. Vaak is er niet van te voren voorspellen hoe de klachten aanwezig is, dat verschild per moment.

Afhankelijk van de vorm van reuma die is vastgesteld wordt er een behandelplan opgesteld met de fysiotherapeut. Het behandelplan van de fysiotherapeut zal gericht zijn op bewegen binnen de grenzen van de aandoening, maar zal zich juist ook richten op het activeren van het lichaam. Bij reuma is het van belang om ondanks de pijn en stijfheid wel in beweging te blijven. Uw fysiotherapeut kan hierbij advies geven in welke mate en welke vorm beweging voor u goed zijn.