Polsklachten

De polsen worden veel belast bij het werken achter de computer of het werken in de keuken. Vaak zijn polsklachten het gevolg van overbelasting. Wanneer er veel dezelfde beweging gemakt wordt, wordt het gewricht en de omliggende structuren overbelast. Wanneer de balans tussen spanning en ontspanning niet optimaal is kunnen klachten ontstaat. Vaak beginnen klachten al kleine pijntjes met als gevolg gehele dag klachten.

De pols is de verbinding tussen de hand en de ellepijp en het spaakbeen. De hand bestaat uit acht kleine beenderen en worden bij elkaar gehouden met het kapsel, spieren en banden. Deze kleine beenderen kunnen minimaal bewegen maar zorgen vaak voor de meeste irritatie. In de hand zijn een aantal kleine spieren aanwezig die zorgen voor het bewegen van de vingers. Het bewegen van de hand wordt aangestuurd vanuit de onderarm.

Pijnklachten en verminderde bewegelijkheid zijn een van de symptomen die merkbaar zijn bij polsklachten. Wanneer er met de hand een val wordt gebroken zullen de kapsels en banden rond het gewricht overbelast raken wat zwelling en pijnklachten veroorzaakt. Meestal ontstaat er een zwelling en een verkleuring. Door de zwelling zal de bewegelijkheid afnemen.

Oorzaken

Polsklachten kunnen ontstaan door een trauma zoals een val opvangen, maar ze kunnen ook geleidelijk ontstaan. Een langdurige overbelasting kan zorgen voor irritatie van het gewricht. Een zeurend gevoel na lange tijd belasten kan een eerste teken zijn van spiervermoeidheid.

Typische polsklachten

Carpaal tunnelsyndroom
Bij het carpaal tunnelsyndroom wordt de zenuw van de hand verdrukt. Wanneer de spierpees geïrriteerd raakt en opzwelt heeft de zenuw geen ruimte meer en wordt verdrukt. Klachten als doofheid, tintelingen, gevoelloosheid, of pijn kunnen optreden.

Artrose
Artrose kan ook in de polsen ontstaan. Dit kan ontstaan door ouderdom, reuma over constante overbelasting van de polsen. Het kraakbeen in het gewricht slijt wat er voor zorgt dat de botten niet meer soepel over elkaar heen bewegen, waardoor er meer wrijving ontstaat. Pijn, verminderde bewegelijkheid en een krakend geluid zijn typerend voor artrose in de polsen.

Het is van belang niet te lang te blijven rond lopen met polsklachten, dit kan op langer te mijn ernstige klachten geven. Echter hoeven klachten van de pols niet altijd uit de pols te komen. De fysiotherapeut zal daarom een deskundig bewegingsonderzoek uitvoeren om de oorzaak van de klachten te achterhalen. De fysiotherapeut kan helpen met het verbeteren van de bewegelijkheid van de pols, waardoor pijnklachten mogelijk af zullen nemen.