Parkinson klachten

Ongeveer 40.000 mensen zijn gediagnostiseerd met Parkinson. Bij Parkinson zijn de zenuwcellen beschadigd die dopamine aanmaken. Hierdoor wordt er te weinig dopamine aangemaakt wat ervoor zorgt dat er een te kort in de hersen is. Dopamine is een stof die bijdraagt bij het doorgeven van signalen van de ene hersencel aan de andere hersencel.

Parkinsonisme

Is en verzamelnaam voor aandoeningen die door andere oorzaken als Parkinson wel dezelfde beschadiging hebben in de hersenen. De klachten zijn gelijk aan die van Parkinson. Parkinsonisme kan ontstaan door een slechte doorbloeding van de hersenen, het gebruik van bepaalde medicatie en blootstelling aan giftige stoffen.

Doordat de signalen van de ene hersencel naar de andere hersencel wordt beperkt wordt de aansturing van spieren bemoeilijkt. Daardoor kunnen alle dagelijkse bewegingen bemoeilijkt. Doordat bewegen meer concentratie en energie vergt worden er vaak concentratieproblemen, verwardheid en slaapproblemen in combinatie gezien. Balansproblemen en vallen zijn onvermijdelijk bij Parkinson.

De hoofdsymptomen bij parkinson zijn; stijfheid als armen, benen of nek bewogen wordt. Beven of trillen in rust en langzaam beginnen met bewegen of minder bewegen. Een maskergelaat waarbij verminderde gezichtsuitdrukking is. Ook start problemen en een schuifelend looppatroon wat voor een verhoogd valrisico zorgt is veel voorkomend. Daarnaast is praten met een monotone stem of zachtere spraak een veel gezien symptoom.

Door deze problematiek zijn dagelijkse handelingen zoals aankleden, bestek of pen vasthouden, omdraaien in bed en in en uit de autostappen lastig. Daarnaast zijn depressie, emotionele labiliteit, moeite met kauwen en slikken en problemen op het toilet het gevolg van de aandoening.

Oorzaken

Door het tekort aan de chemische stof dopamine worden signalen niet goed doorgegeven. Er is nog onduidelijk waarom deze cellen afsterven bij Parkinson.

De behandeling bij een fysiotherapeut richt zich op het voorkomen van angst voor bewegen en het in beweging houden van het lichaam. Balans behouden of het adviseren van een loophulpmiddel zal ook onderdeel van de behandeling zijn, net als voorlichting over het verloop van de aandoening.

De medicatie om de symptomen te bestrijden is Levodopa, deze medicatie kan echter op langer termijn zorgen voor onvrijwillige bewegingen of geheugenstoornissen.