Osteoporose

Osteoporose is botontkalking, wat betekent dat botten brozer worden en vatbaarder zijn voor breuken of scheurtjes. Vrouwen hebben een grotere kans op het krijgen van osteoporose. Vaak wordt Osteoporose pas ontdekt wanneer men iets breekt op latere leeftijd. Osteoporose is een progressieve aandoening en kan dus niet genezen worden.

Een volwassen mens heeft ongeveer 206 botten in het lichaam. Een baby heeft er veel meer ongeveer 350. In de loop der jaren groeien deze botten aan elkaar. Deze botten vormen het skelet, ze ondersteunen het lichaam en maken bloedcellen aan. Er wordt constant nieuw botweefsel aangemaakt en oud botweefsel afgebroken. Hoe ouder de botten hoe brozer ze worden, dit komt door dat er op oudere leeftijd meer wordt afgebroken dan wordt aangemaakt.

Het eerste symptoom is vaak een botbreuk na een val of stoten. Osteoporose kan gepaard gaan met pijn in de rug zonder duidelijk aanwijsbare oorzaak. Door de breuk kan de stand van de rug anders zijn geworden waar zenuwen en spieren om de wervelkolom anders functioneren, wat klachten kan geven. Verder kan de rug krommen door de ingezakte wervels waardoor de lichaamslengte afneemt, daardoor kunnen darmen en de blaas klachten geven. Ook is evenwicht een veel geziene probleem bij osteoporose.

Oorzaak

Bij het ontstaan van Osteoporose is geen aanwijsbare oorzaak te zien. Wel speelt erfelijkheid een rol, net als leeftijd en hormoonafwijkingen zijn dit oorzaken waar geen grip op is. Een te kort aan lichaamsbeweging, medicijn gebruik zoals prednison en onvoldoende calcium en Vitamine D dragen bij aan het ontstaan van Osteoporose, deze oorzaken kunnen worden beïnvloed en er zo ook voor zorgen dat de achteruitgang wordt vertraagd.

De behandeling van Osteoporose is gericht op het afremmen minimaliseren van klachten en de kans op vallen te verkleinen. Lichaamsbeweging draagt bij, bij het aanmaken van botweefsel. Valpreventie en het versterken van spieren om te voorkomen dat er een nieuwe breuk ontstaat zal onderdeel zijn van de fysiotherapeutische behandeling. Wanneer de balans zodanig verminderd is kan de fysiotherapeut u adviseren gebruik te maken van een loophulpmiddel.