Lage rug klachten

Lage rugklachten

De fysiotherapeut ziet veel lage rugklachten, dit komt omdat de rug wordt vaker gebruikt dan men denkt. Maar liefst 80% van de bevolking krijgt weleens last van de lage rug. Vaak is er geen specifieke oorzaak aanwezig. De meeste rugklachten zijn vaak een gevolg van overbelasting van de gewrichten, spieren en banden van de wervelkolom. De rugpijn gaat in de meeste gevallen vanzelf weer over. De kans dat lage rugklachten terug komen is erg groot. Daardoor is het van belang om een fysiotherapeut te laten kijken naar de lage rugklachten zodat nieuwe pijnlijke gevallen van lage rugklachten kunnen worden voorkomen.

De onderrug of de lumbale wervelkolom heeft een natuurlijke lichte holling en bestaat uit 5 wervels. De onderrug is het laatste beweegbare stukje van de wervelkolom. Aan de lumbale wervelkolom zit het staartbeen vast. De wervels van de lage rug hebben de grootste wervellichamen van de wervels van het lichaam.

Om schokken te kunnen opvangen zitten er tussen de wervels, tussenwervelschijven dit zijn kleine kussentjes. Wanneer er druk op de wervelkolom komt te staan dan worden deze samen gedrukt en wanneer er weinig druk op staat absorberen ze water.

Hoe ouder we worden hoe minder water deze tussenwervelschijven kunnen absorberen en hoe dunner de tussenwervelschijven worden.

Daarnaast zitten er tussen de wervels facetgewrichten deze werken als scharnieren. Samen met de tussenwervelschijf zorgen de facetgewrichten voor optimale beweging van de wervelkolom.

De zenuwen lopen via de wervelkolom naar buiten het lichaam in. De rug heeft ongeveer zeven lagen spieren. Aan de achterzijde lopen lange rug strekkende spieren, ook zitten er kleine spieren die zorgen voor de stabiliteit van de wervelkolom. Een goed functioneren van de lage rug is alleen mogelijk als de bovenstaande structuren optimaal met elkaar samenwerken.

De meeste klachten die worden gezien bij lage rugklachten zijn vaak pijn en beperking in beweging. Vaak is de pijn voelbaar in de onderrug, maar kan ook uitstralen naar de bovenrug. Daarnaast kan pijn door prikkelingen van zenuwen en/of spieren soms ook uitstralen naar de benen. Soms zijn er bij rugklachten stijfheid, krachtverlies of bewegingsbeperking aanwezig. Lage rugklachten zijn er in veel verschillende type de mees voorkomende lage rugklachten is spit. Andere veel geziene lage rugklacht zijn bijvoorbeeld hernia’s of ischias.

Rugklachten kunnen plotseling ontstaan zoals na een val, na een ongeluk of wanneer er een verkeerde beweging wordt gemaakt. Daarnaast kan een aanhoudende verkeerde houding tijdens het zitten, staan, tillen of liggen lage rugklachten veroorzaken. Te weinig lichaamsbeweging, zwakke buik- en rugspieren, veel tillen, bukken en draaien, stress, overgewicht, zwangerschap, ouderdom (slijtage), aangeboren afwijkingen zoals beenlengteverschil rugklachten kunnen geleidelijk klachten veroorzaken.

Bij een aanhoudende druk op de gewrichten kan de irritatie omgezet worden in een pijnsignaal. Wanneer er een hoog pijnsignaal aanwezig is trekken de spieren als reactie samen om ervoor te zorgen dat deze plek niet meer belast wordt, het lichaam beschermt zichzelf op die manier. Wanneer de geïrriteerde plek toch belast wordt kan dit leiden tot meer pijnklachten. De vicieuze cirkel kan ook in jaren geleidelijk opbouwen met als gevolg toenemende pijnklachten.

Wie

Iedereen kan last van lage rugklachten, wanneer er zwaar lichamelijk werk wordt uitgevoerd bestaat de kans op lage rugklachten door overbelasting of ongunstige belasting.

Maar ook door veelvuldig zitten kunnen lage rugklachten ontstaan door onderbelasting. Spieren worden niet goed of te weinig gebruikt waardoor de spierconditie afneemt.

De fysiotherapeut kan u helpen om weer pijnvrij te bewegen en om ervoor te zorgen dat klachten niet herhaaldelijk terugkomen. Het bewegen van de onderrug op een verantwoorde manier is de beste remedie tegen langdurige of steeds terugkomende lage rugklachten.

De therapeut gaat in 3 stappen te werk:

Stap 1 mobiliseren

Eerst moet de rug in beweging komen om spieren en wervels op de juiste plek te laten werken en de pijnklacht de ruimte geven om af te nemen.

Stap 2 stabiliseren

Wanneer de pijnklachten geleidelijk zijn afgenomen, is het belangrijk om de stabiliteit in de rug te creëren zodat bewegen niet opnieuw te veel druk geeft op de rug. De oefeningen worden langzaam aan opgebouwd en verzwaard of vermoeilijkt.

Stap 3 functioneren

Wanneer de rug kan pijnvrij kan bewegen en gestabiliseerd kan worden. Is het belangrijk om een nieuwe pijnepisode te voorkomen. Dit deel van de behandeling zal bestaan uit hoe de rug in het dagelijks leven zo optimaal mogelijk te belasten.