Knieklachten

Knie klachten

Knieën zijn vatbaar voor klachten omdat we ze de gehele dag belasten. Doordat we ze zoveel gebruiken, kunnen knieklachten het leven enorm belemmeren. Lopen, in en uit bed stappen, traplopen noem maar op. De knieën hebben een hoop te voorduren. Daarnaast is de knie een complex gewricht. Naast dat het kan buigen kan het ook een klein beetje draaien en schuiven. Er zijn vele oorzaken waardoor knieklachten kunnen ontstaan en deze geven op hun eigen manier klachten.

De knie verbindt het scheenbeen met het dijbeen, op de uiteinden zit een laagje kraakbeen. Hierdoor schuiven de botten soepel over elkaar heen en het absorbeert schokken. Aan de binnen en buitenkant van de knie zit de meniscus, deze zorgt voor een betere drukverdeling van het dijbeen op het scheenbeen. Het kniegewricht dankt zijn stabiliteit aan de banden die om het gewricht zijn geweven en de sterke spiergroepen. De voorste kruisband zorgt ervoor dat het onderbeen tijdens het lopen en draaien op zijn plek blijft. Aan de voorzijde van de knie is nog de knieschijf te vinden deze stabiliseert de schanierfunctie van de knie en remt en beschermt het gewricht. In dit gewricht zijn ook slijmbeurzen aanwezig om de wrijving te versoepelen.

Doordat er vele structuren in en rond de knie te vinden zijn, zijn er ook vele type klachten en symptomen bij knieklachten te zien. Veel geziene klachten zijn pijn direct of na belasting, stijfheid bij het opstaan of het gevoel van de knie die op slot schiet.

Oorzaak

Vaak worden knieklachten veroorzaak door overbelasting. Deze kan ontstaan door te zwaar trainen of niet goed belasten tijdens sporten. Blessures ontstaan snel wanneer de voet blijft staan maar de knie wel wordt gedraaid. Daarnaast kan ouderdom ook de knieën aantasten door de slijtage die ontstaat.

Veel voorkomende knieklachten

Slijmbeursontsteking

Wanneer de slijmbeurzen veel worden geïrriteerd kan deze gaan ontsteken. Wanneer er veel op de knieën wordt gezeten tijdens schoonmaken of tuinieren is de kans op een ontsteking groter. Het kan pijnlijke klachten veroorzaken, maar gaat over het algemeen vanzelf weer weg als de slijmbeurs minder wordt geïrriteerd. Wanneer klachten aanwezig blijven is het raadzaam een therapeut te bezoeken.

Gescheurde kruisband

De kruisbanden van de knie hebben de functie om de bewegingen van de knie te geleiden en indien nodig te remmen. Het scheuren van een kruisband geeft een instabiel gevoel de bewegingen worden niet meer geremd. De reactie van een kruisband scheuring is veelal een verdikking van de knie en pijn.

Meniscusletsel (voetbalknie)
Een scheur in de meniscus kan ontstaan door een snelle draai waarbij het onderbeen niet meedraait.  Vaak is de knie gezwollen en lukt het vaak niet om het been helemaal te strekken. Hoe ouder de meniscus hoe groter de kans is op letsel.

Jumpersknee (springersknie)

Jumpersknee is een overbelasting die veelal voorkomt bij sporten waarbij veel wordt gesprongen. Bij een jumpersknee is de peesaanhechting aan de onderzijde van de knie overbelast. Pijn en stijfheid rond de knie tijdens inspanning zijn veel geziene symptomen.

Gonartrose (slijtage van de knie)

Bij knieartrose neemt langzaam het kraakbeen op het uiteinde van het bot af, waardoor er slijtage ontstaat. Pijnklachten rond de knie en stijfheid zijn de meest voorkomende symptomen. Klachten zijn vaak aanwezig bij het bewegen en na enige tijd van rust.