Jumpers knee

Jumpers knee

Een jumpers knee is een blessure ontstaan door overbelasting. De blessure zit hem in de peesaanhechting aan de onderzijde van de knieschijf. Een jumpers knee komt veelal voor bij sporters die veel springen zoals volleybal, handbal en basketbal.

 

Anatomie

De knie verbindt het scheenbeen met het dijbeen, op de uiteinden zit een laagje kraakbeen. Hierdoor schuiven de botten soepel over elkaar heen en het absorbeert schokken. Aan de binnen en buitenkant van de knie zit de meniscus, deze zorgt voor een betere drukverdeling van het dijbeen op het scheenbeen. Het kniegewricht dankt zijn stabiliteit aan de banden die om het gewricht zijn geweven en de sterke spiergroepen. De voorste kruisband zorgt ervoor dat het onderbeen tijdens het lopen en draaien op zijn plek blijft. Aan de voorzijde van de knie is nog de knieschijf te vinden deze stabiliseert de schanierfunctie van de knie en remt en beschermt het gewricht. In dit gewricht zijn ook slijmbeurzen aanwezig om de wrijving te versoepelen.

Symptomen

Klachten aan de knie zijn aanwezig bij belasting net onder de knieschijf. De pijn is vaak geleidelijk aan erger geworden. Indien de schade ernstiger is kunnen klachten langer aan blijven ook zonder belasting.

Oorzaken

Door overbelasting raakt de peesaanhechting geïrriteerd wat langzaam een ontsteking wordt. Wanneer de belasting plots wordt verhoogd door meer trainen, zwaarder trainen of langer trainen kunnen klachten ontstaan. Ook verkeerde sprong of landingstechniek kan bijdrage aan het ontstaan van een jumpers knee. Daarnaast kunnen verkorte spieren of onvoldoende romp of bekken balans de kans op klachten vergroten. Wanneer de enkels of voeten een afwijking hebben kan de druk anders verdeeld worden waardoor sprong en land techniek wordt belemmerd.

Behandeling

Een therapeut bekijkt wat er onderliggend is aan de klacht. Op basis daarvan wordt een behandelplan opgesteld. Een therapeut kan helpen met het opbouwen van de belasting. Ook kan deze oefeningen adviezen geven voor het opbouwen van spieren die nodig zijn om klachten te voorkomen. Eventueel kunnen overbelaste spieren ontspannen worden middels een massage of andere technieken. Het is belangrijk niet te starten met actief sporten voordat klachten geheel zijn weg getrokken.

Afspraak maken

Wilt u een afspraak maken? Dit kan op verschillende manieren, namelijk via ons telefoonnummer 035-7600645, e-mail ons via info@movewell.nl, onderstaand formulier of bekijk hieronder direct de online agenda van onze fysiotherapeuten en plan zelf uw afspraak in.

Fysiotherapeut Carlien Dirkse van den Heuvel

Carlien Dirkse van den Heuvel

Fysiotherapeut
photo_2019-03-11_13-45-57-2

Jeroen Vermeer

Fysiotherapeut
Simon Oosterhoff

Simon Oosterhoff

Fysiotherapeut

Uw naam

Uw emailadres

Uw bericht

Hoe bereikt u ons?

Chiropractie Hilversum

Onze missie is om u goed te laten bewegen zonder klachten:
MOVE WELL FEEL BETTER!

rugrevalidatie oefeningen