Hoofdpijnklachten

Zo’n 3,5 miljoen Nederlanders heeft weleens last van pijnlijke hoofdpijn die niet zomaar overgaat maar die dagen duurt. Hoofdpijn heeft veel impact op de kwaliteit van leven en wordt daardoor als een belemmering beschouwd. Aan hoofdpijn wordt vaak veel gedaan om te kunnen blijven functioneren. Doordat er verschillende type hoofdpijn mogelijk zijn is het belangrijk om te weten van welke hoofdpijn u last heeft.

Bij hoofdpijn is de nek een groot onderdeel van de klacht. De nek is immers het deel van de wervelkolom wat het hoofd en het lichaam met elkaar verbindt. Daarnaast is de schedel van groot belang om het hoofd en daarmee de hersenen te beschermen. De spieren van de hals en de nek zorgen voor de beweeglijkheid van het hoofd. De spieren van de nek hechten zich aan de schedel zodat er een beweging ingezet kan worden door het aanspannen van de nekspieren. Naast dat er veel spieren in de nek en rond het hoofd aanwezig zijn lopen hier ook een tal van bloedvaten en zenuwen over het hoofd heen.

Zo’n beetje iedereen heeft wel eens zeurende hoofdpijn gehad in zijn of haar leven. Soms is de hoofdpijn aan een kant van het voorhoofd of juist bij de oogkassen. Ook kan het zijn dat de hoofdpijn constant aanwezig is of in bepaalde periodes. De meest voorkomende symptomen zijn vermoeidheid, misselijkheid, duizeligheid en moeite hebben met concentreren.  Afhankelijk van de soort hoofdpijn en de oorzaak van de klacht zijn er verschillende symptomen zichtbaar. Daarom is het van belang te onderzoeken wat de oorzaak van de klacht is.

Migraine

Migraine komt vaak voor bij personen tussen de 15 en 55 jaar oud. Bij 78% van de mensen zit migraine in de familiegeschiedenis. Migraine kan door verschillende factoren worden opgewekt zoals hormonen, voedsel, vermoeidheid, stress, medicatie of sterke geuren. Daarnaast kunnen blokkades in de nek spanning veroorzaken en vervolgens migraine opwekken. 1 op de 5 mensen met migraine heeft vaak ook last van een visueel aura, dit zijn het zien van flitsen, flikkeringen, zigzagvormende glitteringen of vlekken. Daarnaast kunnen ook tintelingen in armen of gezicht voorkomen.

Migraine ontstaat door het uitzetten van de bloedvaten in de hersenen die pijnsignalen sturen naar de hersenstam. Vaak zit de pijn aan een kant van het hoofd rond het oog en of de slaap. Vaak zijn mensen overgevoelig voor prikkels van geluid, licht of aanraking.

Spierspanningshoofdpijn

Spierspanningshoofdpijn is de meest voorkomende hoofdpijn en kan variëren in duur van enkele uren tot dagen. Deze type hoofdpijn geeft misselijkheid, pijnlijke en stijve nek en schouder en overgevoeligheid van licht en geluid. Deze hoofdpijn komt vaak voort uit een slechte houding, stress vermoeidheid of het onvoldoende drinken van water.

Aangezichtspijn

Aangezichtspijn is niet een echte vorm van hoofdpijn, de pijn is wel voelbaar in het gezicht. Deze aangezichtspijn wordt vaak veroorzaakt door een zenuwbeschadiging of door triggerpoints in of rond het gezicht aanwezig zijn. Dit wordt ook wel atypische gezichtspijn genoemd. Triggerpoints kunnen pijnuiting vanuit een andere plek laten komen waardoor het lijkt alsof de pijn vanuit het gezicht komt, maar deze kan ook uit de kaak, nek of gezichtspieren komen.

Afhankelijk van de type hoofdpijn wordt er met de fysiotherapeut een behandelplan opgesteld. Er kan advies worden gegeven over uw matras en kussen zodat de nachtrust verbeterd indien klachten na of tijdens het slapen ervaart.

Bewegen is belangrijk, doordat de nek een belangrijke factoor is bij hoofdpijnklachten wordt er gekeken naar het functioneren van de wervelkolom die klachten als hoofdpijn kunnen veroorzaken. Door naar uw levensstijl te kijken kan de oorzaak achterhaald worden en zo het aantal migraine aanvallen teruggedrongen worden.