Hielspoor

Hielspoor is een ontsteking van de peesplaat onder de voet en wordt ook wel fascitis plantaris genoemd. Deze aandoening komt veelvuldig voor, meer dan 10% van de mensen heeft er wel eens last van. De meeste mensen zijn tussen de 40-60 jaar. Hielspoor komt voor in vele maten, soms zijn de klachten kort en intens. Echter komt het ook regelmatig voor dat de klachten aan de hiel lang aanhouden. Veel voorkomende symptomen zijn pijn onder de hiel tijdens lopen en/of staan.

hielspoor klachten

Mag ik u helpen bij uw hielspoor klachten?

Bekijk mijn online agenda voor een afspraak:

Eerste consult

Aan de hak of hielbeen hecht de peesplaat van de voet aan. De voet draagt het hele lichaam en heeft veel draagkracht nodig. Wanneer de druk te groot wordt op de hiel en daarmee dus op de peesplaat kan er een ontsteking ontstaan. Bij hielspoor zit er een ontsteking aan het hielbeen op de plek waar de peesplaat aanhecht. Ontstekingen in het lichaam kunnen dan weer leiden tot pijnklachten. Bij langdurige ontstekingen kunnen calcificaties (verkalkingen) optreden.

Hielspoor geeft een scherpe of venijnige pijn rondom de aanhechting van de peesplaat op de hiel. Het vervelende aan hielspoor is dat de pijn bij elke stap ervaren kan worden. Bij staan of lopen komt er extra druk op de voet, wat de ontsteking provoceert. Met name bij het neerzetten van de hak/voet wordt de pijn ervaren.

Het ontstaan van hielspoor is bijna altijd als gevolg van een overbelasting of verhoogde stress op de hiel. Vaak zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen. Belangrijk is om samen met de fysiotherapeut alle factoren in kaart te brengen die van invloed kunnen zijn op de klachten. Gedacht kan worden aan:

• Overbelasting door te snel te veel gaan sporten.
  • Verminderde stabiliteit van de enkel of voet
  • Inzakking van de voet
  • Stijve kuitspieren.
  • Plat of holvoeten
  • Slechte schoeisel
  • Leeftijd of overgewicht

Wie

Wandelt, loopt u veel? Dan is het mogelijk dat u klachten krijgt aan de hiel. Een hielspoor kan een langdurig traject worden wanneer er niet tijd wordt ingegrepen.

Behandeling hielspoor

Onze fysiotherapeuten kunnen u helpen met hielspoor klachten. Het belangrijkste doel van de behandeling is het wegnemen van de oorzaken van hielspoor. Er wordt gekeken hoe het dagelijks leven zodanig kan worden aangepast dat de activiteiten zonder pijn kunnen worden uitgevoerd. Dit kan aangevuld worden met oefeningen voor spierlengte, spierkracht of stabiliteit. Verder kunnen er ijsbaden worden geadviseerd om de ontsteking te reduceren of inlays om de voet extra stabiliteit te geven. Heeft u nog vragen neem dan gerust contact met ons op!

hielspoor fysiotherapie

Fysiotherapeut, Kinderfysiotherapeut