Hielspoor

Hielspoor is een ontsteking van het peesblad onder de voet en wordt ook wel fascitis plantaris genoemd. Wanneer benige doornvormige verkalking onder het hielbeen ter hoogte van de aanhechting van het peesblad samen met een niet bacteriële ontsteking aanwezig is ontstaan er pijnklachten. Lopen of staan wordt hierdoor flink beperkt en pijnlijk.

Aan de hak of wel het hielbeen hecht de peesplaat van de voet aan. De voet draagt het hele lichaam en heeft veel draagkracht nodig. Bij hielspoor zit er een verbening aan het hielbeen op de plek waar de peesplaat aanhecht. Wanneer de druk te groot wordt op de hiel en daarmee dus op de peesplaat kan er een ontsteking ontstaan. Wanneer de ontsteking aanwezig is en de belastbaarheid van de voet wordt hier niet op aangepast ontstaan er pijnklachten.

De scherpe pijn is vaak voelbaar tijdens het lopen en bij het neerzetten van de hak op de grond. Op dat moment komt er extra druk op de hak wat pijn veroorzaak.

Vaak is ontstaat hielspoor zonder directe oorzaak en is het vaak een gevolg van overbelasting. Ook kan hielspoor ontstaan door een beenlengteverschil of door een verkeerde afwikkeling van de voet tijdens het lopen, wat dan kan resulteren in een overbelasting. Daarnaast is het schoeisel vaak meer gericht op comfort dan op steun, er is dan onvoldoende doorbloeding in de voeten. Wanneer sportschoenen niet vaak genoeg worden gewisseld of vernieuwd kan er als gevolg hielspoor ontstaan.

Wie

Wanneer u veel wandelt, hardloopt of de voeten veel belast kan u last krijgen van hielspoor. Wanneer u een beenlengte verschil heeft waar geen maatregelen van zooltjes o.i.d. voor zijn genomen verhoogt dit de kans op hielspoor.

Onze fysiotherapeut kan u helpen met de klachten van hielspoor. Het belangrijkste doel van de behandeling is het wegnemen van de oorzaak van hielspoor, eventueel kan dit worden opgelost met inlegzolen die de doorbloeding stimuleren en schok absorberend zijn. Om de pijn te dempen kan gebruik gemaakt worden van ijsmassage. Er mag enkel belast worden binnen de pijngrens.