Heupklachten

Het heupgewricht wordt bij veel bewegingen belast zoals tijdens het lopen, hurken, bukken en springen. Doordat de heup omringt wordt door vele spieren om de heup zo goed mogelijk te laten werken, is het belangrijk dat deze goed samenwerken. Indien de omliggende spieren van de heup niet goed samenwerken ontstaat er een overbelasting. Daarnaast kan er ook slijtage plaatsvinden in de heup wat op zijn tijd ook overbelasting geeft. Vaak is er niet goed te voelen waar de pijnklachten vandaan komen. Klachten van de heup zijn voelbaar tot aan de knie.

Anatomie heup

Het heupgewricht bestaat uit een kop en een kom, deze passen goed in elkaar en vormen een stabiel gewricht. De kom is een deel van het bekken en de kop is het bovenste stuk van het bovenbeen. Aan de botuiteinde zit kraakbeen wat ervoor zorgt dat er niet veel wrijvingen tussen de beenderen ontstaat. Er zijn sterke banden aanwezig die het gewricht bij elkaar houden en ervoor zorgen dat bewegingen worden gestuurd en geremd. Vele spieren hechten aan waardoor de heup vele bewegingen kan maken.

De klachten die het meest worden ervaren bij heupklachten zijn stijfheid en pijn, maar ook bewegingsbeperkingen. Door de pijnklachten en de beperkte bewegingsvrijheid wordt vaak pijnontwijkend bewogen, tijdens bijvoorbeeld lopen of buigen van de heup. Echter komt hierdoor meer druk op het gewricht wat kan leiden tot meer klachten of een ontsteking van de slijmbeurzen. De liesstreek is vaak de plek waar de pijn voelbaar is, deze kan uitstralen naar het bovenbeen of de knie.

Oorzaken

Heupklachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Daarnaast zijn klachten aan de heup niet altijd toe te wijzen aan de heup, maar kan ook voortkomen uit de lage rug. Klachten van de heup dienen daarom uitvoerig onderzocht te worden. Aandoeningen, blessures en afwijkingen van de stand van de benen of het bekken kunnen zorgen voor klachten.

Typische heupklachten

De meest bekende heupklachten zijn artrose waarbij gewrichtsslijtage plaats vindt, bewegen wordt lastiger en bewegen wordt pijnlijk. Een slijmbeursontsteking is naast artrose ook een veel voorkomende heupklacht. Door het overbelasten van het heupgewricht komt er een verhoogde druk op de slijmbeurzen te staan waardoor ze gaan ontsteken. Daarnaast is er ook nog een aangeboren afwijking die veel voorkomt genaamd heupdysplasie. Er is dan sprake van een onderontwikkeld heupgewricht. De kop van heup past niet goed in de kom waardoor de kop er makkelijk uit kan glijden. Er hoeven geen pijnklachten op te treden bij heupdysplasie maar zonder goede behandeling kan op den duur artrose (slijtage) ontstaan.

De fysiotherapeut zal eerst een uitvoerig intakegesprek doen om uiteindelijk een zo gericht mogelijk onderzoek te kunnen doen. Het onderzoek zal niet alleen van de heup zijn maar van de bewegingsketen. Het behandelplan zal samen met u worden opgesteld en gericht zijn op de klachten, beperkingen en oorzaak van de klacht. In sommige gevallen is het van belang spierconditie op te bouwen of te onderhouden. Er zullen doelgerichte oefeningen worden gedaan, het is van belang deze zorgvuldig en met regelmaat te doen om nieuwe klachten te voorkomen.