Hamstringblessure

De hamstring bestaat uit 3 spieren. Bij een blessure is één van deze beschadigd. Er zijn twee type hamstringblessures. Een acute waarbij een duidelijke aanwijsbare pijnlijke plek aanwezig is. En een chronische. Hierbij worden de klachten langzaamaan erger en zijn ze vaker aanwezig. Vaak heeft de hamstring een sport gerelateerd onderliggend probleem.

De hamstring bestaat uit drie spieren alle drie hechten ze aan, aan de zitbeenknobbel en eindigen in het onderbeen. De pezen van de spieren zijn voelbaar en zichtbaar in de knieholte. De hamstring heeft als gezamenlijke functie het been naar achter heffen.

Klachten van een hamstringblessure is bij de acute vorm een plotselinge pijn of een verkrampt gevoel. De spier kan opzwellen op de plek van de blessure of om de plek heen. Het been kan niet goed naar achter gebracht worden en is ook vaak pijnlijk.

Oorzaken

Een acute vorm van een hamstring blessure kan komen vanuit vermoeidheid, on opgewarmde spieren, eerdere blessures, disbalans tussen de spieren van de voorzijde van het bovenbeen.

Een chronische vorm van een hamstring blessure is vaak te zwakke bilspieren of te zwakke spieren van de voorzijde van het lichaam.

De meeste klachten zijn binnen enkele dagen verminderd of weg. Belangrijk bij een acute vorm van een hamstringblessure is rust, koelen, drukverband en hoog leggen van het been om verdikking tegen te gaan.

Een fysiotherapeut kan helpen met het opstellen van een oefenschema, om de spieren weer te gaan belasten. Het is van belang dat de belasting langzaam wordt opgebouwd. De behandeling zal bestaan uit oefeningen met spierkracht maar ook rekoefeningen. Ook zal de behandeling bestaan uit adviezen voor de warming up en cooling down om nieuwe klachten te voorkomen.