Frozen Shoulder

Frozen shoulder

Een frozen shoulder kent zijn naam doordat de schouder enige tijd bevriest. Het kapsel tussen het schouderblad en de bovenarm is tijdens deze aandoening ontstoken en verkleefd. Een frozen shoulder duurt langer dan de gemiddelde klacht. En gaat gepaard met pijnklachten en bewegingsbeperkingen van de schouder. Een frozen shoulder verloopt vaak in 3 fases. De kans op herstel is groot de meeste klachten van pijn en bewegingsbeperking zullen grotendeels of volledig herstellen.

Symptomen en 3 fase van een frozen shoulder

Fase 1 de bevriezingsfase;tijdens deze fase is pijn de grootste klacht, naast pijn is stijfheid en daarbij bewegingsbeperking zich aan het ontwikkelen. Door de pijnklachten kan het slaap ritme verstoord worden. Deze fase duurt tussen de 2 en de 9 maanden.

Fase 2 de bevroren fase; tijdens deze fase is stijfheid de grootste klacht, bewegingen in alle richtingen van de schouder zijn beperkt. De pijn is in deze fase wel afgenomen, tenzij er niet in de eindstanden van de schouder wordt bewogen. Deze fase duurt tussen de 4 tot 12 maanden.

Fase 3 de ontdooingsfase;tijdens deze fase zal de pijn geleidelijk aan geheel verdwijnen. De bewegingsmogelijkheden van de schouder zullen langzaamaan toenemen. Deze fase duurt tussen de 12 en 42 maanden.

Daarnaast kunnen klachten als uitstraling naar de boven of onderarm aanwezig zijn. Ook snelle bewegingen kunnen erg pijnlijk zijn.

De schouder bestaat uit drie gewrichten het ac gewricht (dak van het schouderblad en het sleutelbeen). Het glenohumerale gewricht (de aansluiten van de kop en de kom van de bovenarm en het schouderblad) en het scapulothoracale gewricht (het gewricht wat tussen het schouderblad en de romp beweegt). De rotatorcuff spieren en pezen houden de schouder in de kom. De slijmbeurzen zorgen voor een soepele beweging van de gewrichten. Tussen het schouder dak en de kop van de schouder zit de ontsteking die een frozen shoulder veroorzaakt.

Oorzaak

De echte oorzaak van de frozen shoulder is onbekend. Er zijn wel een aantal factoren toe te schrijven aan het ontstaan van een frozen shoulder. Langdurig niet bewegen van de schouder, trauma van de schouder na operatie of ongeval, langdurige overbelasting of verschillende chronische aandoeningen zoals diabetes, schildklieraandoeningen of Parkinson.

De fysiotherapeut kan u helpen met het herstel van de frozen shoulder. Er zal worden gekeken per fase waar behoefte aan is pijnbestrijding of bewegelijk houden van het gewricht. En hoe de klachten zo positief mogelijk kunnen worden beïnvloed.