COPD

COPD is een verzamelnaam voor chronische bronchitis en longemfyseem. Bij chronische bronchitis zijn de bronchiën ontstoken waardoor het lichaam meer slijm aanmaakt. Bij longemfyseem gaan de longblaasjes verloren waardoor er minder zuurstof in het bloed komt. En hoe meer afvalstoffen in het lichaam achter blijven. Zo’n 600.000 mensen van de Nederlandse bevolking leidt aan COPD. COPD is een progressieve aandoening en komt vaak voor op oudere leeftijd.

De borstkast wordt voor een groot gedeelte gevuld met de longen. We hebben twee longen waarbij de linker kleiner is omdat de linkerlong ruimte moet maken voor het hart. Om de longen zit het longvlies ook wel pleura genoemd. De luchtwegen zijn de buizen die de ingeademde lucht verbindt met de longblaasjes. De luchtpijp splitst in twee bronchiën die naar de longen verbindt. Vandaar uit ontspringen nieuwe bronchiën aan het eind van de laatste vertakking zitten longzakjes. Deze longzakjes bestaan uit longblaasjes of te wel alveoli. Een gezonde volwassenen heeft ongeveer tussen de 300 en 500 longblaasjes.

Het grootste probleem bij patiënten met COPD is de kortademigheid, hoesten en het verminderd inspanningsvermogen. Doordat ademen en activiteiten uitvoeren veel energie kost zijn vermoeiingsklachten onvermijdelijk. U wordt steeds minder belastbaar, waardoor de conditie langzaamaan verminderd. Doordat het lichaam aan het vechten is tegen de ontstekingen in het lichaam, kan er minder spierkracht aanwezig zijn.

Klachten kunnen ontstaan zijn door roken, langdurige blootstelling aan risicostoffen of luchtverontreiniging. Ook een luchtweginfectie kan bijdragen aan het ontstaan van COPD. Daarnaast kan er een erfelijke ziekte onderliggend zijn of moeilijk te behandelende astma.

De fysiotherapeut kan u helpen met bewegen en het op pijl houden van de conditie. Veel patiënten zijn angstig voor de kortademigheid en gaan hierdoor minder bewegen waardoor de conditie nog verder achteruit gaat. Daarnaast zal de fysiotherapeut tijd besteden aan het ontspannen tijdens benauwde momenten, leren huffen (zodat vastzittend slijm opgehoest kan worden). Ook is een behandeldoel u een gunstige lichaamshouding aanleren om het ademhalen te optimaliseren. Doordat het een progressieve aandoening is, focust de behandeling zich op de symptomen van de aandoening en behouden van de conditie. Medicijnen zorgen ervoor de klachten verminderen en dat de conditie op pijl gehouden kan worden.