Bekkeninstabiliteit

Bij bekkeninstabiliteit is er een verzwakking van het bekken. Dit kan komen door verzwakte spieren maar ook door een ongeval. Bekkeninstabiliteit komt vaak voor bij zwangere vrouwen maar ook zonder zwangerschap kunnen er klachten door bekkeninstabiliteit ontstaan.

Het bekken verbindt de romp met de benen en speelt een belangrijke rol bij de houding en bewegelijkheid van het lichaam. Het bekken bestaat uit drie delen, de linker en de rechter bekkenhelft met daartussen het heiligbeen. Aan de voorzijde zit het schaambeen wat de linker en rechter bekkenhelft met elkaar verbindt. Aan de achterzijde is dat het heiligbeen en de si gewrichten. Het bekken wordt bij elkaar gehouden door middel van banden, pezen en spieren. De buik, rug en bekkenbodemspieren zijn de belangrijkste spieren voor een stabiele basis. Daarnaast beschermt het bekken de organen zoals, de blaas de darmen en de baarmoeder.

De meest voorkomende klachten bij bekkeninstabiliteit zijn pijn rond het schaambeen. Daarnaast is ochtendstijfheid en pijn in de onderrug en stuitje vervelende bijkomende klachten. Vaak zijn de klachten aanwezig bij het lopen, traplopen, pijn bij het omdraaien in bed of moeite met staan op een been. De meeste klachten zijn aanwezig bij het starten van bewegen of wanneer het lichaam vermoeid is.

Er zijn een aantal oorzaken onderliggend aan bekkeninstabiliteit, naast de zwangerschap. Door sporten zoals bij lange afstanden hardlopen of door een val met de fiets of van een paard kunnen instabiliteitsklachten ontstaan. Daarnaast kan een scheef staand bekken ook zorgen voor bekkeninstabiliteit.

Belast het bekken zover dat de belastbaarheid niet overschreden wordt. Door middel van rustpauzes te nemen, zwaardere huishoudelijke taken (zoals stofzuigen en bukken en tillen) te minimaliseren. Traplopen is belastend voor het bekken, probeer dit te zo min mogelijk te doen. Behandelingen bij een therapeut kan helpen om klachten te verminderen of nieuwe klachten te voorkomen.