Bekkeninstabiliteit zwangerschap

Bekkeninstabiliteit rond de zwangerschap

Bekkeninstabiliteit of zwangerschapsgerelateerde bekkenpijn zijn klachten die tijdens of na de zwangerschap aanwezig zijn. Vaak verminderen of verdwijnen klachten na de bevalling. Klachten kunnen de gehele tijd aanwezig zijn of rond de menstruatie.

Het bekken verbindt de romp met de benen en speelt een belangrijke rol bij de houding en bewegelijkheid van het lichaam. Het bekken bestaat uit drie delen, de linker en de rechter bekkenhelft met daartussen het heiligbeen. Aan de voorzijde zit het schaambeen wat de linker en rechter bekkenhelft met elkaar verbindt. Aan de achterzijde is dat het heiligbeen en de si gewrichten. Het bekken wordt bij elkaar gehouden door middel van banden, pezen en spieren. De buik, rug en bekkenbodemspieren zijn de belangrijkste spieren voor een stabiele basis. Daarnaast beschermt het bekken de organen zoals, de blaas de darmen en de baarmoeder.

De meest voorkomende klachten bij bekkeninstabiliteit zijn pijn rond het schaambeen. Daarnaast is ochtendstijfheid en pijn in de onderrug en stuitje vervelende bijkomende klachten. Vaak zijn de klachten aanwezig bij het lopen, traplopen, pijn bij het omdraaien in bed of moeite met staan op een been. De meeste klachten zijn aanwezig bij het starten van bewegen of wanneer het lichaam vermoeid is.

Door de hormonen tijdens de zwangerschap verslappen de banden van het bekken, waardoor het bekken minder stevig bij elkaar wordt gehouden. De verslapping is noodzakelijk voor de bevalling. Soms verzorgen deze verslapping van de banden een stabiliteitsprobleem.

Belast het bekken zover dat de belastbaarheid niet overschreden wordt. Door middel van rustpauzes te nemen, zwaardere huishoudelijke taken (zoals stofzuigen en bukken en tillen) te minimaliseren. Traplopen is belastend voor het bekken, probeer dit te zo min mogelijk te doen. Behandelingen bij een therapeut kan helpen om klachten te verminderen of nieuwe klachten te voorkomen.

zwangerschap